Uutiset

Etualalla harmonikansoittaja, juhlasalissa selin kameraan, hänen edessään iso joukko ihmisiä tanssii käsi kädessä letkana.

Tervetuloa historiaseminaariin ja pruasniekkaan Helsinkiin 20.4.2024 – katso ohjelma ja ilmoittaudu

Kirjoittanut: Toimitus
Julkaistu: 11.3.2024

Kuvassa tanssitaan karjalaista kruugaa Sugrit lavalla -tapahtumassa Tampereella huhtikuussa 2023. Kuva: Katri Kovasiipi

Lauantaina 20. huhtikuuta järjestettävä pruasniekka keskittyy Karjalan ja karjalaisuuden historiaan

Historiaseminaarin asiantuntevat esitykset avaavat uusia näkökulmia Neuvosto-Karjalan rakentamiseen, ja tilaisuudessa julkistetaan Pekka Vaaran odotettu, uusi teos Punainen Uhtua – Karjalan kapinasta Stalinin vainoihin. Iltaohjelmassa koetaan myös teatterin voima, kun musiikkinäytelmä Mustu loukko tuo monipuolisella otteellaan näkyväksi vaiettuun ja piilotettuun karjalaisuuteen liittyvää historiaa ja tunteita.

Pruasniekka järjestetään Helsingissä lauantaina 20.4. Kongressikeskus Paasitornissa, os. Paasivuorenkatu 5 A, 00530 Helsinki.

Pyydämme sitovat ennakkoilmoittautumiset paikkojen riittävyyden varmistamiseksi sekä ruokailua ja kahvi-/teetarjoiluja varten. Ilmoitathan samalla erityisruokavaliosi. Ilmoittautumiset 4.4.2024 mennessä sähköisesti: https://link.webropolsurveys.com/S/BCF687CBD01BB081 tai Karjalan Sivistysseuran toimistoon, puh. 050 5055 531 tai sähköpostitse: toimisto@karjalansivistysseura.fi.

Pruasniekan ohjelma

10.00–12.00 Sukututkimusklinikat, Tarja Halonen -sali
10.00–11.00 Pohjois-Viena -seuran tapaaminen, Siltasaari-sali.
11.00 Vuokkiniemi-seuran vuosikokous, Siltasaari-sali.
11.00–13.00 Paasiravintola, 2.krs. Mahdollisuus omakustanteiseen yhteislounaaseen ravintola Juttutuvassa. Ennakkoilmoittautuminen.
13.00–16.30 Historiaseminaari ”Henki ja materia – Kamppailu Neuvosto-Karjalasta”, Siltasaari-sali.

Neuvosto-Karjalan asukkaat elivät 1920- ja 1930-luvulla arkeaan ideologisten kamppailujen keskellä. Karjalaiset, suomalaiset ja venäläiset aktiivit muovasivat kiivaasti uutta järjestystä. Esitelmissä tarkastellaan, millaisin keinoin Karjalan henkisiä ja materiaalisia oloja muokattiin ja mitä se tarkoitti tavallisille ihmisille.
Seminaarin yhteydessä julkistamme Pekka Vaaran uutuusteoksen Punainen Uhtua – Karjalan kapinasta Stalinin vainoihin.

Pekka Vaara: Osuuskuntasosialismista pakkokollektivisointiin – punasuomalaisten johtama Uhtua 1922–1935
Anna Laakkonen: Suomalaiset neuvostolehdistössä 1920–1937
Joonas Ahola: Neuvostokalevalaiset runolaulajat Uhtualta
Maija Koskinen: Filonovin koulukunnan Kalevala-kuvitukset ”Neuvosto-Liiton graafillisen taiteen näyttelyssä” Helsingin Taidehallissa 1934

17.00 Karjalan Sivistysseuran 118. vuosikokous, Tarja Halonen -sali. Kokouksessa käsitellään sääntöjen määräämät asiat. Vuosikokouksen materiaaleja voi tiedustella 12.4. jälkeen Karjalan Sivistysseuran toimistosta puh. 050 5055 531 tai sähköpostitse toimisto@karjalansivistysseura.fi.
19.00 Tee- ja tarinaillassa Mustu loukko -musiikkinäytelmä, Siltasaari-sali. Ennakkoilmoittautuminen.

– Tee- ja kahvitarjoilu väliajalla.

Lue nämäkin:

Nedälin 19 Yle Uudizet karjalakse Yle Areenassa

Suomi on ruvennuh varastoimah ammunduvehkehii muan ulgopuolele kriizissutilandehen varakse. Puolistusvoimien oruužiedu on varastoittu ezimerkikse Norvegieh. Päivännouzu-Suomen yliopisto perävyttäy endizen vihandoin paginanvedäjän Tarja Cronbergan kunnivodohtoran...

Mikä on Uutisčuppu?

Uutisčuppu – Uudisčuppu on Karjalan Sivistysseuran uusi ajankohtaiskanava. Julkaisemme tällä sivustolla kiinnostavia uutisia ja tietoa tulevista tapahtumista.

Tilaa uutisviesti

Tilaa sähköpostiisi ilmoitukset uusista artikkeleista.