Menneet tapahtumat

Karjalaiset kansanpuvut ja kansallispuvut kansainvälisen konferenssin teemana – ilmoittautuminen viimeistään 19.3.2021

Kirjoittanut: Toimitus
Julkaistu: 23.2.2021

Karjalan tasavallan Kizhi-museo yhdessä Karjalan Liiton ja Karjalan Sivistysseuran kanssa järjestää verkkokonferenssin Karjalainen kulttuuri rajan molemmin puolin – kansanpuvut ja kansallispuvut keskiviikkona 24.3.2021 klo 12–15. Konferenssin esitelmät ovat suomeksi ja venäjäksi ja ne simultaanitulkataan.

Konferenssin suomalaiset ja karjalaiset asiantuntijat keskittyvät karjalaiseen käsityöperinteeseen nostamalla esiin kansanpuvut ja kansallispuvut osana karjalaista kulttuuria ja kansanperinnettä rajan molemmin puolin.

Tilaisuuden tavoitteena on tutkia miesten ja naisten vaatetuksen muuttumista 1700-luvun kotikutoisista rohdinkankaista tämän päivän karjalaiseen kansanpukuun, pukujen nykykäyttöön sekä karjalaisten edustusasuun.

Hankkeen yhteydessä järjestetään myös työpajoja, työnäytöksiä ja näyttelyitä, julkaistaan kirjoituksia eri foorumeilla, myös digitaalisilla alustoilla.

Virtuaaliset ompelutyöpajat Suomessa ja Karjalan tasavallassa alkavat keväällä ja niihin ilmoittaudutaan erikseen. Työpajoista kerrotaan lisää aloitusseminaarissa, Karjalan Liiton ja Karjalan Sivistysseuran verkkosivuilla, uutiskirjeissä sekä Facebookissa.

Konferenssin ohjelma

Paikka: YouTube (osoite lähetetään ilmoittautuneille myöhemmin)
Aika: ke 24.3.2021 klo 12.00–15.00
Simultaanitulkkaus: suomi-venäjä/venäjä-suomi

12.00 Tervehdyssanat
Elena Bogdanova, Kizhin museon johtaja (Karjalan tasavalta)
Outi Örn, Karjalan Liiton puheenjohtaja
Eeva-Kaisa Linna, Karjalan Sivistysseuran puheenjohtaja
12.15. Hankkeen esittely, Tatjana Islamaeva, hankkeen koordinaattori

Esitelmät:

12.25 Aunuksen Karjalan perinteinen vaatetus, Marina Guseva, osastopäällikkö, Kizhin museo, hankkeen johtaja
12.45 Karjalaiset kansallispuvut, Soja Murto, kansallispukuvalmistaja
13.10 Itäkarjalaiset puvut, arkea ja juhlaa, Ildikó Lehtinen, dosentti, Helsingin yliopisto
13.35 Venäjän eteläkarjalaisten pukujen, päähineiden ja kenkien museokokoelmat, Tiina Dudinova, tutkija, Kizhin museo,
14.05 Venäjän eteläkarjalaisten päähineet, Julia Selina, asiantuntija, Kizhin museo
14.20 Kizhin museon järjestämät karjalaisen kulttuurin kesätapahtumat vuonna 2021, Maria Fadeeva, osastopäällikkö, Kizhin museo,
14.50–15.00 Keskustelu

Ilmoittaudu konferenssiin tämän linkin kautta:

HUOM: linkki ilmoittautumiseen sulkeutuu 19.3.2021 klo 23:59.